برگ همیشه سبز

تازه ترین مطالب : علمی ، فرهنگی ، هنری ، سیاسی ، اجتماعی و ...

برگ همیشه سبز

تازه ترین مطالب : علمی ، فرهنگی ، هنری ، سیاسی ، اجتماعی و ...

نگاهی بر وضعیت تاریخی و جغرافیایی ولایت بامیان

ولایت بامیان

ولایت بامیان که مرکز آن شهربامیان است از ولایات‌ مرکزی کشور افغانستان محسوب میشود. مساحت آن ۱۷٫۴۱۴ کیلومتر مربع و جمعیت آن بر اساس برآوردهای دهه ۱۹۸۰ میلادی، ۲۸۱٫۰۰۰ نفر است.

مردم :

اکثریت ساکنان این ولایت را هزاره ها تشکیل می‌دهد که به زبان فارسی وهزارگی صحبت می‌کنند. همراه با هزاره‌ها ، ۱۵٪ تاجک نیز در این ولایت ساکن هستند. همچنین پشتون‌ها و تاتارها از اقلیتهای قومی این ناحیه هستند.بامیان یکی از ولایات بزرگ هزاره جات است.و همچنین مرکز اصلی فرهنگی هزاره‌ها محسوب می‌شود.

بت‌های معروف بودا که در زمان حکومت طالبان از بین برده شد نیز درمرکز ولایت قرار دارد. این بت‌ها از شهرت جهانی برخوردار هستند و یکی از جاذبه‌های توریستی به شمار می‌آیند.بند امیر واقع در ولسوالی یکاولنگ از دیگر جاذبه‌های توریستی این ولایت به حساب می‌آید که اخیرا از سوی دولت افغانستان به عنوان پارک ملی ثبت شد.

ولسوای ها:

یکی از ولسوالی های ولایت بامیان ولسوالی ورس که در کتابهای ثبت احوال یا شناسنامه ملی بنام (ورث)نیز ثبت شده‌است. این ولسولی در جنوبی‌ترین نقطه ولایت قرار دارد و با ولسولی‌های (ناهور) از ولایت غزنی. ولوسوالی (حصه دوم بهسود) از ولایت میدان وردک.ولسوالی(شهرستان) از ولایت دایکندی هم مرز می‌باشدو در حدود ۱8۰۰۰۰ هزار نفر جمعیت دارد ومطابق تحقیقات یکی از موسسات بین‌المللی یکی از عقب مانده‌ترین ولسوالی‌های افغانستان می‌باشد. در سالهای بعد از حکومت طالبان و حضور قوای بین‌المللی در افغانستان کم‌ترین توجه شاید به این ولسوالی شده باشد. مرکز ولسوالی در یکی از دره‌ها بنام الشیخجی واقع است.

گذشته تاریخی:

در اوستا(یشتها، ص ۱۰۰) و همچنان در بندهشن) در زبان پهلوی به شکل بامیگان آمده‌است. مجسمه‌های بودا که بلندترین مجسمه‌های جهان محسوب می‌گردید از یادگارهای دینی دورهٔ کانیشکا از امپراتوران کوشانی به حساب می‌آید. "هیوان تسنگ" زائر چینی در سالهای ۶۰۰ قبل از میلاد از آن ناحیه گذشته‌است از بتهای بامیان چنین یاد می‌کند که اشعهٔ زرین از آن می‌تابد و احجار قیمتی و زیور آلاتش چشم را خیره می‌سازد.

در دورهٔ اسلامی بامیان یکی از شهرهای مهم و آباد خراسان و مرکز شیران بامیان محسوب می‌شود.اما در قرن هفتم هجری بر اثر حملهٔ مغول همانند اکثر شهرهای خراسان به خاک یکسان می‌گردد.

جوینی می‌گوید: و به بامیان رسیدند ارباب آن از باب مخاصمت و مقاومت در می‌آمدند... ناگاه از شست قضا که نای کلی آن قوم بود تیر چرخی که مهلت نداد از شهر بیرون آمد به یک پسرجغتای رسید که محبوبترین کسان چنگیز خان بود.

جاذبه های توریستی:

بامیان یکی از شهرهای کهن و تاریخی افغانستان امروزی محسوب می‌گردد. وجود پیکره های تخریب شده بامیان ، شهر غلغله، شهر ضحاک و بند امیر این شهر را به یکی از مراکز مهم توریستی افغانستان تبدیل نموده بود.این پیکره های عظیم بودا در مارس ۲۰۰۱ بدستور وزارت اطلاعات پاکستان (ISI) توسط حکومت طالبان انفجار داده شد. پیکارجویان مزدور طالبان به ظاهر قصد داشتند تا با تخریب یادبودهای بوداییسم، "آثار شرک" را در منطقه از بین ببرند. ولی قافل از اینکه نسل های هوشیار و بیدار آینده کشور افغانستان با لعن و نفرین از آنها و عمل ضد فرهنگی که انجام داده اند یاد خواهند نمود.

تندیس های بودا

مجسمه های بودا در بامیان تندیس‌های بزرگی بودند که در دل کوه در استان بامیان افغانستان ساخته شده بود. این مجسمه‌های عظیم ایستاده و سایر مجسمه‌های خرد و بزرگ دوره کوشانی‌ها معمولاً به عنوان «بتهای بامیان» در زبان همه مشهور بود. مجسمه ۵۵ متری بامیان بزرگ‌ترین هیکل بودای دنیا و بلندترین مجسمه سنگی جهان بود. این سازه‌های گرانبهای افغانستان که شهرت جهانی داشت در رژیم طالبان بکلی تخریب گردید اعمار مجدد این تندیس ها را کشور ژاپن به عهده گرفته است ولی متاسفانه تا الحال کاری صورت نگرفته است.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد